Hoe concurrentie jouw bedrijf kan helpen groeien

Een concurrentieanalyse is een krachtig middel om jouw sterktes en zwaktes te vergelijken met die van de concurrentie

Je hebt het goed gelezen, concurrentie kan er ook voor zorgen dat je bedrijf groeit! Door je concurrentie breed in kaart te brengen, ga je na hoe jij je verhoudt ten opzichte van de concurrentie.

Dit doe je met de welbekende concurrentieanalyse. 

Concurrentieanalyse

Door een uitgebreide concurrentieanalyse uit te voeren, ontdek je welke strategie je concurrenten hanteren om zich in de markt te plaatsen. Op die manier geniet je van een concurrentievoordeel. Het is belangrijk om deze analyse meermaals uit te voeren. Vandaag de dag bevinden wij ons namelijk in een snel veranderende markt. Met de volgende stappen geven we mee hoe je de concurrentie in kaart brengt en hier voordeel uit haalt.

Rechtstreekse concurrenten

In het begin van de analyse breng je de rechtstreekse concurrenten in beeld. Het zijn bedrijven die hetzelfde product of service aanbieden aan dezelfde doelgroep. Neem de belangrijkste concurrenten want er zijn ongetwijfeld veel spelers in de heersende markt.

Producten en diensten

Daarnaast kijk je naar welke producten of diensten ze aanbieden en voor welke prijs. Bepaal op die manier waar eventueel je voordeel ligt. Is jouw product of dienst van hogere kwaliteit? Biedt iedereen dezelfde producten of diensten aan of heb jij als bedrijf een onderscheidend vermogen op een bepaald vlak? Heb je een innovatief kenmerk waar je mee kan uitpakken? Het zijn allemaal vragen waardoor je het onderscheidend vermogen bepaalt.

Prijszetting

Naast de prijsbepaling is de customer service ook belangrijk. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor een betere klantendienst. Een vlot retourbeleid of advies op maat zijn daarbij belangrijke peilers.

Marketingactiviteiten

Tot slot neem je een duik in de marketingactiviteiten van je concurrenten. Op welke manier proberen zij een beeld te vormen van hun dienst of product bij hun doelgroep? Je gaat na hoe ze promotie inzetten in hun communicatie.

Nadat je al deze zaken hebt opgenomen, vergelijk je hun sterktes en zwaktes met de jouwe. De resultaten hiervan neem je op in de verdere strategie.

Conclusie

Om alles nog eens kort samen te vatten, kan je aan de hand van het 4P-model de concurrentie kort in kaart brengen:

  • Product: wat verkopen jij en je concurrenten?
  • Prijs: welke prijszetting hanteer jijzelf en je concurrent hiervoor?
  • Plaats: waar verkoop jij je product of dienst en waar doet de concurrent dat?
  • Promotie: Hoe promoot je deze product of dienst in tegenstelling tot de concurrent?

Wil je weten hoe marktonderzoek jouw bedrijf kan laten groeien? BABLR helpt jou graag verder.
Contacteer ons vrijblijvend.