Hoe verloopt een marktonderzoek bij BABLR?
Wanneer je marktonderzoek door BABLR wil laten uitvoeren zijn er verschillende fases die we doorlopen.
Om je een goed beeld te geven van wat je mag verwachten, sommen we de 6 stappen hieronder op.
De werkwijze van BABLR
6 stappen voor een geslaagd marktonderzoek
Elk marktonderzoek is uniek, maar toch zijn er een aantal elementen die niet mogen ontbreken om een marktonderzoek waardevol te maken.
01
Doelstellingen van het marktonderzoek bepalen
Allereerst zitten we rond de tafel om te bepalen wat je wil onderzoeken. Het intakegesprek is een essentiële stap, zodat we vooraf goed weten wat de doelstellingen van het marktonderzoek zijn.
03
De enquête opstellen
Nu hebben we alle ingrediënten om de eigenlijke enquête of survey op te stellen. De onderzoeksvragen worden uitgeschreven en gevalideerd volgens de standaarden van goed marktonderzoek. Vervolgens worden de vragen in een geschikte tool gestoken of wordt er een interviewgids gemaakt voor de moderator indien het een persoonlijk of video-interview betreft.
04
Selectie van respondenten
Een marktonderzoek staat of valt ook bij de selectie van de respondenten. Dit zijn de mensen die je als bedrijf of merk wil bevragen. De voornaamste verantwoordelijken voor aankoop (VVA’s), de deciders als het ware. Hier zijn er twee opties: je maakt gebruik van ons consumentenpanel of we werken op je eigen database. De laatste optie is vooral interessant wanneer je eigen klanten of medewerkers wil bevragen.
05
De antwoorden op de vragen verzamelen
We hebben alles voorbereid: de doelstellingen en methodologie zijn duidelijk, de vragenlijst is opgesteld en de respondenten zijn geselecteerd en aangeschreven. Nu is het tijd om de enquête uit te sturen of het interview te laten plaatsvinden.
06
Analyse van de antwoorden
Een heleboel ruwe data die uit de bevragingen komen… wat moet je er nu mee? Sommige klanten werken het liefst zelf met ruwe onderzoeksdata, andere willen direct met de inzichten aan de slag. We geven daarom de mogelijkheid om de antwoorden door BABLR te laten verwerken tot een rapport waarin we jullie de decider insights uit het marktonderzoek keurig presenteren.
Advies op basis van de inzichten via Stairway
Bij veel marktonderzoekbureaus stopt een project bij het eindrapport. BABLR gaat indien gewenst nog een stapje verder.
Gegroeid uit het digital marketing agency Stairway, hebben we ook de kennis in huis om advies te geven op basis van de inzichten. Want inzichten zijn niks waard als je geen actie onderneemt. Daarom bieden we ook de service aan om na een onderzoek consultancy te geven over de thema’s die bevraagd zijn.
Een aantal voorbeelden zijn:
- Hoe kan ik mijn Net Promoter Score verbeteren?
- Hoe moet de go-to-market strategie van mijn nieuw product of service eruitzien?
- Hoe kan ik mijn medewerkers tevreden houden?
Benieuwd welke types marktonderzoek we aanbieden?
We hebben een handig overzicht gemaakt van de soorten marktonderzoek die we uitvoeren. Staat wat je zoekt er niet bij? Wellicht kunnen we dan nog steeds een oplossing bieden.
Klaar om inzichten voor je bedrijf te verwerven?
Bespreek je onderzoeksproject met de researchers van BABLR.