Concurrentieanalyse

Welke bedrijven of ondernemingen zijn jouw concurrenten en wat doen ze juist?

Bij een concurrentieanalyse houden we rekening met je directe en indirecte concurrenten.

We brengen de positieve en negatieve punten van je merk in kaart. Een concurrentieanalyse helpt je om je product of dienst beter te maken dan die van je concurrentie. Uit de resultaten kan je afleiden waarop je moet inzetten, om zo ook jouw gat in de markt te vinden.

Het is belangrijk om eerst intern te kijken waar de positieve en negatieve punten van je merk zitten. Dan gaan we aan de slag met de externe analyse door twee soorten concurrenten te onderzoeken.

Directe concurrenten

Directe concurrenten verkopen hetzelfde product als jij, of bieden dezelfde dienst aan. Het is belangrijk om je bewust te zijn van die concurrenten. Als er sprake is van veel concurrentie focus je best op de grootste. 

Indirecte concurrenten

Indirecte concurrenten voorzien enkel in dezelfde behoefte en bieden eventueel een alternatief aan van het bestaande product of dienst.

Via een concurrentieanalyse krijg je een brede kijk op wat er zich in de markt afspeelt. Je ontdekt welke concurrenten zich de leiders mogen noemen en hoe je als eigen merk hen van de troon kan stoten. 

Nu we over een analyse van onze concurrenten beschikken, kunnen we de kwaliteit van ons eigen merk verbeteren en zo over onze concurrentie heen springen.

Nog steeds niet overtuigd om een concurrentieanalyse te doen?

Met een concurrentieanalyse ontdek je…

  1. Wat je huidige positie in de markt is
  1. Hoe je die positie kan behouden en zelfs versterken
  1. Wat je verhouding ten opzichte van andere concurrenten is
  1. Waar je onderscheidend vermogen ligt
  1. Waar er kansen voor jouw merk liggen

Wist je tot slot dat?

Ruim 70% van de consumenten duurzaamheid belangrijk vindt bij de aankoop van een product of dienst. Speel duurzaamheid dus uit als troef in je communicatie.