Behoefteanalyse

Tijdens de behoefteanalyse wordt nagegaan wat de behoeftes en wensen zijn van je doelgroep en / of medewerkers. Dit kan zowel bij bestaande als nieuwe klanten.

Enkele voorbeelden waarbij behoefteanalyse je kan helpen:

  • Het openen van een nieuwe winkel
  • Uitbreiding van je productassortiment
  • Je doelgroep bepalen
  • Onderzoeken welke onderwerpen jouw doelgroep bezighouden

Kortom, met dit onderzoek kan je vele kanten op en vergaar je op het einde van de rit een schat aan informatie.

De correcte vragen

Met de juiste vragen achterhaal je de behoeften van je klanten. Deze kunnen zowel bewust als onbewust zijn. Door open vragen te formuleren, heb je de meeste kans om informatie te winnen. Vragen en luisteren is dus de boodschap.

Hou in het achterhoofd dat je ook de behoeften van de klant begrijpt. Met een goede analyse is hij mee in je verhaal. Na een behoefte analyse kan je tot een antwoord komen op de behoefte van je klant die eerder onduidelijk was.

Wil je meer te weten komen over hoe je kan nagaan hoe betrouwbaar de resultaten van een peiling zijn? Lees dan ons uitgebreider blogartikel.

Nog steeds niet overtuigd om een behoefteanalyse te doen?

Met een behoefteanalyse

  1. Worden de wensen en behoeften van je klanten blootgelegd
  2. Komen er naast de behoeften ook innovatieve ideeën naar boven

Wist je tot slot dat?

We grotendeels gestuurd worden door onbewuste processen. Dit zorgt ervoor dat veel van onze behoeften onbewust zijn. Door een behoefteanalyse uit te voeren, ontdek je ook deze!