Zo voer je op een duurzame manier een marktonderzoek uit
Tegenwoordig staat elk merk voor de uitdaging om duidelijke beslissingen te nemen over hoe het bijdraagt aan een verbeterde wereld, niet alleen omdat consumenten dit steeds meer verwachten, maar ook omdat steeds meer merken zelf streven naar een positieve impact. Meer en meer consumenten willen graag duurzamere keuzes maken. Zo blijkt uit onderzoek van Nielsen dat aantoont dat 81% van de wereldwijde consumenten van mening is dat bedrijven moeten bijdragen aan de verbetering van het milieu. Als onderneming kun je in verschillende aspecten duurzaamheid integreren. In deze blog gaan we dieper in op duurzaamheid in marktonderzoek, en hoe je als bedrijf in deze stap de beste keuzes maakt.
Wat verstaan we onder duurzaamheid?
Voordat we dieper ingaan op duurzaamheid in marktonderzoek, is het belangrijk om te begrijpen wat duurzaamheid eigenlijk betekent binnen deze context. Duurzaamheid gaat niet alleen over milieubescherming, maar ook over sociale rechtvaardigheid en een bloeiende economie. Het omvat dus het minimaliseren van negatieve impact op het milieu, het zorgen voor eerlijke en ethische onderzoeksvoering zonder te moeten inboeten op een groeiende winst. Hoe valt dit dan praktisch uit te voeren?
Marktonderzoek op zich is al een duurzame keuze
Een bedrijf dat beslist om een marktonderzoek uit te voeren, is op zich al een bedrijf dat een teken uitgeeft van te willen luisteren naar de doelgroep. Je wil als bedrijf een juiste en weloverwogen keuze maken, waarmee je dan automatisch het pad van duurzaamheid bewandelt. Door te luisteren naar de feedback van klanten en trends in de markt te analyseren, kunnen bedrijven nieuwe producten of diensten ontwikkelen die waarde toevoegen voor zowel de consument als een competitief voordeel bieden op de markt. Daarnaast kunnen bedrijven door te investeren in marktonderzoek en te luisteren naar de stem van de klant, hun klantenservice verbeteren en een positievere klantervaring bieden. Dat leidt dan tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit, die de kans dat klanten terugkeren naar het bedrijf vergroot en positieve mond-tot-mondreclame genereert, wat ook uiteindelijk de duurzaamheid van het bedrijf bevordert.
Inzichten verkrijgen in de doelgroep
Je kunt je consumenten of doelgroep ook altijd bevragen wat zij zelf verstaan onder duurzaamheid binnen de context van jouw bedrijf of organisatie. Recent onderzoek uitgevoerd door Vlerick Business School en de Universiteit Gent toont aan dat wanneer een bedrijf zichzelf als ‘duurzaam’ presenteert, consumenten dit vaak associëren met toezeggingen met betrekking tot ‘circulariteit’, ‘natuurlijkheid’, en/of ‘sociale rechtvaardigheid’. Maar dit kan uiteraard verschillen naargelang de sector waarin je je bevindt. Eens je dat weet, kun je met je bedrijf de duurzaamheidsstrategie verder ontwikkelen of bijsturen.
Maak gebruik van bestaande bronnen
Een andere duurzame benadering van marktonderzoek is het gebruikmaken van bestaande bronnen en big data-analyse. In plaats van nieuwe gegevens te verzamelen via resource-intensieve methoden, kun je als bedrijf putten uit de overvloed aan gegevens die al beschikbaar zijn. Door gebruik te maken van sociale media, online reviews, klantgegevens en andere openbare bronnen die je ter beschikking hebt, kun je waardevolle inzichten verkrijgen over consumentengedrag, voorkeuren en trends. Het analyseren van deze grote hoeveelheden gegevens stelt je in staat om snel en nauwkeurig patronen te identificeren en voorspellingen te doen, wat belangrijk is voor het nemen van weloverwogen beslissingen. Bovendien hoef je dankzij het gebruik van bestaande bronnen geen nieuwe gegevens te verzamelen, wat ook de ecologische voetafdruk laag houdt en minder resources verspilt. Het is echter niet zo simpel om wegwijs te raken in een groot pakket aan data. In onze blog over big data lees je meer over deze onderzoeksmethode.
Virtueel marktonderzoek is niet meer weg te denken
Virtueel marktonderzoek biedt een aantrekkelijke mogelijkheid om niet alleen de ecologische voetafdruk te verkleinen, maar ook om efficiënter en effectiever inzichten te verzamelen. Je kunt als bedrijf snel toegang krijgen tot een bredere doelgroep en meer gedetailleerde gegevens verzamelen door af te stappen van traditionele papieren enquêtes en in plaats daarvan bijvoorbeeld gebruik te maken van digitale platforms en tools. Dit bespaart niet alleen op papier- en drukkosten, maar beperkt op zijn beurt ook fysieke reizen voor de uitvoering van enquêtes of focusgroepen. Virtuele methoden zoals online enquêtes, videoconferenties voor focusgroepen en sociale media monitoring bieden ook real-time feedback, waardoor je sneller kunt reageren op veranderingen in de markt.
Besparen van middelen
Uit onderzoek van Unilever bleek dat duurzame merken 46% sneller groeien dan de rest van hun portfolio. Door te begrijpen wat de markttrends zijn en wat de concurrentie doet, kun je je bedrijfsstrategieën aanpassen om je beter aan te passen aan veranderende omstandigheden, waardoor je minder kwetsbaar wordt voor onvoorziene gebeurtenissen die je activiteiten kunnen schaden. Een voorbeeld van zo’n marktonderzoek bespreken we in onze blog over marktonderzoek voorafgaand aan een productlancering. Op die manier stelt marktonderzoek je bedrijf in staat om risico’s te beoordelen en te beperken, en kansen voor innovatie en differentiatie te identificeren. Luisteren naar de feedback van klanten en analyseer trends in de markt, want zo kun je als bedrijf nieuwe producten of diensten ontwikkelen die zowel waarde toevoegen voor de consument als een competitief voordeel bieden op de markt.
Betrek belanghebbenden
Het betrekken van belanghebbenden, zoals werknemers, klanten, leveranciers en lokale gemeenschappen is ook een manier om duurzaam marktonderzoek te doen. Dankzij open communicatie en betrokkenheid kun je verschillende perspectieven verzamelen en begrip opbouwen voor de verschillende behoeften en verwachtingen van jouw belanghebbenden. Werknemers die zich betrokken voelen bij de duurzaamheidsinitiatieven van je bedrijf zijn gemotiveerder en kunnen waardevolle ideeën en inzichten bieden om de duurzaamheidsprestaties te verbeteren. Klanten die zich verbonden voelen met de duurzame missie van je bedrijf zijn op hun beurt loyaler en kunnen fungeren als merkambassadeurs. Bovendien kan het betrekken van lokale gemeenschappen bij duurzaamheidsinitiatieven zorgen voor een positieve sociale impact en het versterken van relaties met stakeholders op lokaal niveau. Het betrekken van belanghebbenden bij duurzaamheidsinspanningen bouwt als het ware een draagvlak en geloofwaardigheid op de lange termijn op.
Duurzame partnerschappen
Vervolgens is er ook de optie om partnerschappen aan te gaan. Door samen te werken met andere duurzame bedrijven of organisaties kunnen bedrijven synergieën creëren en hun impact vergroten. Een voorbeeld van zo’n partnerschap is een gezamenlijke onderzoeksprojecten of een gezamenlijke marketingcampagne. Bundel je krachten met gelijkgestemde partners. Zo bereik je als bedrijf niet alleen sneller je duurzaamheidsdoelstellingen, maar ontdek je ook nieuwe kansen en vind je innovatieve oplossingen voor complexe duurzaamheidsuitdagingen. Duurzame partnerschappen versterken de geloofwaardigheid en reputatie van je bedrijf, waardoor jouw bedrijf aantrekkelijker wordt voor klanten, investeerders en andere belanghebbenden.
Benieuwd hoe jouw bedrijf aan marktonderzoek kan doen en de juiste duurzame keuzes kan maken? Contacteer ons dan vandaag nog via het contactformulier. Samen maken we dan een plan van aanpak dat is afgestemd op de noden en doelen van je bedrijf of project.