Eye tracking: de blik achter de blik van je klant ontrafelen

Als marktonderzoeker streven we ernaar om de diepste drijfveren en motivaties van onze doelgroep te ontcijferen. We analyseren enquêtes, organiseren focusgroepen en bestuderen aankoopgedrag. Maar wat als we de onbewuste blik van de klant kunnen ontrafelen? Met eye tracking is dit precies wat we kunnen.

Eye tracking

Wat is eye tracking?

Eye tracking-technologie is een hulpmiddel waarmee we kunnen begrijpen waar mensen naar kijken, waar ze op focussen en hoe lang hun blik blijft hangen. Door oogbewegingen te volgen, kunnen we waardevolle inzichten krijgen in het gedrag en de voorkeuren van gebruikers. Bij het bespreken van eye tracking kom je misschien termen tegen als “fixatie” en “saccade”. Fixatie verwijst naar de punten waar de blik stopt, terwijl saccades verwijzen naar de bewegingen tussen fixaties. Door deze saccades te visualiseren, kunnen onderzoekers de paden analyseren die onze ogen afleggen tijdens het lezen van een pagina.

Eye tracking stelt ons in staat om het gedrag van gebruikers in real-time te begrijpen en om obstakels en gebieden die voor verbetering vatbaar zijn te identificeren. Door vertrouwd te raken met de apparatuur en de testopstelling te optimaliseren, kunnen we websites verbeteren door tekst te optimaliseren, zwakke punten op te lossen en aantrekkelijkere afbeeldingen te maken. Marketeers kunnen inzichten uit eye tracking gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren en inzicht te krijgen in scanpatronen en elementen die de aandacht trekken. 

Wanneer de eye tracking-technologie effectief wordt gebruikt, stelt deze marketeers in staat om websites te bouwen die zijn afgestemd op de leespatronen van gebruikers en die hun aandacht vasthouden. Door realtime nauwkeurige informatie te verkrijgen over de perceptie van gebruikers, kunnen marketeers een website maken die converteert en de betrokkenheid van gebruikers stimuleert.

Hoe werkt eye tracking?

Eye tracking analyseert waar en hoe lang een gebruiker naar bepaalde elementen op een pagina kijkt, hierdoor is het mogelijk om de user experience van digitale platformen aan te passen. Dit wordt bereikt door het vastleggen van oogbewegingen van de respondenten (fixaties en saccades), hierna wordt de data omgezet tot een heatmap om het kijkgedrag te visualiseren. Deze methode toont welke delen van een pagina de meeste aandacht trekken, maar ook de navigatiepaden die gebruikers volgen.

Waarom is eye tracking waardevol voor marktonderzoek?

Eye tracking biedt een unieke blik op de “mentale processen” van de klant. Door middel van eye tracking kunnen we verschillende dingen meten, analyseren en daarna optimaliseren. Een paar voorbeelden zijn aantrekkingskracht van advertenties, webshops, productverpakkingen of andere marketinguitingen. Eye tracking legt bloot waarop mensen hun aandacht richten wanneer ze in contact komen met je marketinguitingen bloot.

Voorbeelden van eye tracking in marktonderzoek

Eye tracking kan voor vele aspecten gebruikt worden. We sommen er hier een paar op:

Eye tracking voor TV reclames, online video’s en online banners helpt om:

  • Te meten of de uiting de aandacht grijpt
  • Te leren welke visuals de aandacht grijpen of juist verliezen
  • Te meten of essentiële informatie en merk kenmerken gezien worden

Welke onderdelen van je website grijpen aandacht? Welke worden genegeerd? Doorlopen gebruikers de flow die je voor ogen had? Of missen ze stappen op weg naar een conversie? Eye tracking geeft een antwoord op al deze vragen en ondersteunt usability onderzoek. Eye tracking maakt het mogelijk om:

  • De gehele flow van aandacht bij het gebruik van en site of app te tracken
  • Usability problemen te identificeren
  • Meten hoe de gebruiker intuïtief de website of app gebruikt

Een goed verpakkingsdesign grijpt de aandacht van je klant en legt de focus op de meest overtuigende en activerende design-elementen. Eye tracking stelt je in staat te meten in hoeverre je product of verpakking de aandacht van de klant trekt tussen alle andere producten in het rek. Eye tracking in verpakkingsonderzoek staat je toe:

  • De aandachtswaarde van een verpakking te kwantificeren
  • Vaststellen welke designelementen goed en slecht werken
  • Succes van het product in het winkelschap voorspellen

Een winkelsetting is een ideale omgeving om eye tracking te gebruiken om elke stap in het zoek- en keuzeproces vast te leggen. Eye tracking bij retailonderzoek geeft inzicht in:

  • Waar de consument zich door laat leiden wanneer hij door de winkel navigeert?
  • Welke aanbiedingen voldoende worden opgemerkt?
  • Waar de consument op let wanneer hij zoekt naar een specifiek product?
  • Welke keuzefactoren leidend zijn binnen een specifieke productcategorie?

De voordelen van eye tracking

Directe inzichten in gebruikersgedrag: verkrijg een ongefilterd beeld van hoe gebruikers echt interactie hebben met je content.

Verbeterde website navigatie: optimaliseer je site structuur op basis van concrete data over gebruikersinteracties.

Ontwerp optimalisatie: maak geïnformeerde beslissingen over lay-out en ontwerp voor een verbeterde gebruikerservaring.

Onbewuste inzichten: ontdek onbewuste beslissingsfactoren die hun gedrag beïnvloeden.

Kwantificeerbare resultaten: krijg gedetailleerde analyses en meetbare resultaten om je marketing- en productontwikkelingsstrategieën te optimaliseren.

Ben jij benieuwd naar welke mogelijkheden er allemaal liggen binnen marktonderzoek? Aarzel niet en neem contact op met ons via het contactformulier.