Correct onderzoek uitvoeren door onderzoeksethiek

Goed marktonderzoek doe je door rekening te houden met de ethiek van onderzoek. Dit zijn voorgeschreven deontologische regels, bepaalt door onze wetgeving. Je moet in lijn zijn met de onderzoeksethiek als je marktonderzoek uitvoert. Denk daarbij aan de GDPR-wetgeving en het registreren en bijhouden van data van de respondenten. Let er bijvoorbeeld op dat jij je niet schuldig maakt aan onethische marketingpraktijken.

 

Sugging en frugging 

Dit zijn twee vormen van onethische marketingpraktijken. Sugging is het verkopen van producten of diensten in de vorm van onderzoek. Frugging is gelijkaardig maar daar doe je aan fondsenwerving in de vorm van onderzoek. Vermijd deze vormen ten alle tijde! Maar hoe ga je dan wel aan de slag met correct marktonderzoek?

Deontologische regels

Door rekening te houden met voorgeschreven regels doe je aan correct marktonderzoek. Daarbij staat de anonimiteit, controle van de steekproeven, structuur voor de ondervraging van de respondenten allemaal centraal.

De grootste pijler is de toestemming van deelnemers bij elke soort onderzoek. Er wordt verwacht dat er zowel toestemming is maar dat de gegevens ook beschermd worden.

 

GDPR-wetgeving

De GDPR of General Data Protection Regulation wetgeving staat in voor de bewaking van persoonsgebonden gegevens. Bij marktonderzoek wordt hier delicaat mee omgegaan. Alle data wordt correct bijgehouden aan de hand van een dataregister. 

Deze privacywetgeving duikt vooral op als we werken met persoonsgebonden gegevens. Voorbeelden zijn je naam, adres, e-mail, … Bij gegevens die niet persoonsgebonden zijn, kunnen we spreken van geanonimiseerde gegevens. Deze kunnen niet gelinkt worden een aan specifiek persoon. Door rekening te houden met volgende regels en wetgeving doe je aan ethisch marktonderzoek.

 

 

Wil je weten hoe marktonderzoek jouw bedrijf kan laten groeien? BABLR helpt jou graag verder.
Contacteer ons vrijblijvend.