De meest gemaakte fouten bij marktonderzoek
Een doordachte voorbereiding voor marktonderzoek
Bij BABLR worden wij natuurlijk helemaal warm wanneer we het woord marktonderzoek horen. Enthousiasme is dan ook onze tweede naam!
Wij staan effectief letterlijk te springen wanneer we bedrijven kunnen helpen met hun zoektocht naar het perfecte onderzoek en de antwoorden op al hun prangende vragen. Enthousiasme alleen is uiteindelijk niet genoeg.
Een marktonderzoek vraagt namelijk wel wat doordachte voorbereiding.
Ook uitstekende communicatie en tot slot een grondige controle zijn een must, alvorens we uit de startblokken kunnen schieten.
Bezint eer ge begint, want het kan anders snel de foute kant uit gaan en voor je het weet belandt al je harde werk in de prullenmand door een kleine vergetelheid. Wat zijn dan juist die meest voorkomende valkuilen?
Onze projectmanager Sarah legt uit:
Beperk het aantal teamleden per project
Zoals al eerder gezegd is enthousiasme een must als je volop wilt gaan voor het onderzoek van je klant. Toch is het belangrijk om dit eventjes te temperen en stil te staan bij de opstelling van je team. Want meer mensen in je team betekent ook meer meningen, meer potentiële vragen en dit kost dus ook meer tijd. Dit laatste heeft niemand teveel. Bovendien zorgen al die meningen er al snel voor dat er wordt afgeweken van het uiteindelijke doel. Een klein team met een duidelijk doel voor ogen is dus de boodschap.
Maak komaf met de eindeloze vragenlijst
Het volgende puntje is misschien wel de meest voorkomende en gemakkelijkste valkuil.
De klant heeft zijn wensen duidelijk gemaakt, het soort onderzoek werd bepaald en de doelgroep ligt vast. Jouw taak is nu om het onderzoek uit te schrijven en de vragen te bepalen. Met de beste bedoelingen stort je jezelf op je werk en tover je de ene na de andere vraag uit je mouw. Je wil namelijk toch zoveel mogelijk informatie te weten komen over je respondenten? Helaas, hier ligt het gevaar al op de loer.
Voor je het weet is je vragenlijst kilometers lang en zitten je respondenten te puffen achter hun scherm. Er lijkt maar geen einde te komen aan het onderzoek waar ze bij nader inzien toch liever niet aan hadden deelgenomen. Dit is uiteraard alles behalve de bedoeling.
Voor je begint, is het van essentieel belang om het doel van de klant en dus ook dat van jou vast te leggen.
Wat zijn de belangrijkste onderwerpen? Deze moeten namelijk omgezet worden in vragen. Als je dit hebt bepaald, heb je een goede basis om te starten en wordt de kans kleiner dat je gaat afwijken en zo onnodige vragen gaat toevoegen aan je onderzoek.
De mythe van het ‘snelle onderzoek’
Ken je die ene klant die belt en nog snel iets van je wil? Of je dit onderzoek er niet even kan tussen nemen? Ze zitten met een deadline, dus je zou hen echt heel hard vooruit helpen?
Dit is een van de weinige momenten dat je op een vriendelijke manier “nee” hoort te zeggen. In het belang van de klant en het belang van je eigen werk.
Bij BABLR hebben we er bewust voor gekozen om marktonderzoek op een leuke en frisse manier in de kijker te zetten, omdat we vonden dat de sector dit wel verdiende. Er zijn immers al genoeg saaie bedrijven op de wereld. Maar dit neemt niet weg dat wij onze onderzoeken niet grondig onder de loep nemen. Marktonderzoek is een serieuze zaak. Goed onderzoek heeft dan ook voldoende tijd nodig. Elke aanvraag wordt grondig uitgedacht, uitgewerkt, gecontroleerd en getest. Dit is dan enkel nog maar de voorbereidingsfase. Een grondig onderzoek van A tot Z vraagt tijd. Zodus haast en spoed is zelden goed. Leg dit duidelijk uit aan je klant, zodat hij van in het begin mee is in het verhaal dat jullie samen gaan schrijven.
Graag nog meer tips rond marktonderzoek?
Begin er niet op eigen houtje aan maar schakel een marktonderzoeksbureau in. Neem contact op.