klanttevredenheidsonderzoek

Met ons digitaal klanttevredenheidsonderzoek ga je na hoe tevreden een klant is over je huidige product, dienst of service. Uit deze vragen blijkt waarover de klanten wel of niet tevreden zijn. Op basis van deze resultaten heb je een duidelijk zicht op wat er goed loopt en op welke vlakken er verbetering nodig is.

Hoe pak je een klanttevredenheidsonderzoek aan hoor ik je vragen? Door de juiste vragen aan je klant te stellen, ontdek je waar er kansen liggen om de verkoop van een product, dienst of service te stimuleren. 

Een klanttevredenheidsonderzoek wordt op verschillende manieren uitgevoerd. Afhankelijk van je budget kan je kiezen voor persoonlijke of telefonische interviews tot online enquêtes op sociale media en online vragenlijsten. Afhankelijk van je doelstelling bestaan er verschillende digitale methodieken om eventuele klachten en problemen in kaart brengen . Zo ontdek je waar de klanten ontevreden maar ook tevreden over zijn.

De bepaling van de vragen is even belangrijk dan de manier van onderzoek. Deze gaan namelijk hand in hand. Eén van de belangrijkste vragen die we al meegeven is de zogenaamde Net Promotor Score. De wadde?!

De Net Promotor Score

Aan de hand van de NPS meten we op een schaal van 1 tot en met 10 in  “welke mate iemand een merk zou aanbevelen aan familie, vrienden of collega’s”.  Uit die resultaten delen we de respondenten op in de volgende drie groepen. 

  • De promotors die een score van 9 of 10 gaven.
  • De neutrals met een score van 7 of 8.
  • De critici met een score van 0 t/m 6.

Met de Net Promotor Score brengen we zo onze klanttevredenheid in beeld. We weten we nu waar onze loyale, neutrale en ontevreden klanten zich bevinden. Met de gemiddelde score gaan we aan de slag om verbetering op vlak van klanttevredenheid uit te voeren.

Wil je nog meer te weten komen over de meting van je Net Promoter Score? Lees dan zeker ons uitgebreider blogartikel.

Hoe je actief aan de slag kan gaan met het meten van je klanttevredenheid ontdek je ook in dit blogartikel.

Ben je nog steeds niet overtuigd om de tevredenheid van je klanten na te gaan?

Met klanttevredenheidsonderzoek…

  1. Tover je ontevreden klanten om naar tevreden klanten
  2. Voelen je klanten zich betrokken en gehoord.
  3. Ontdek je de noden van klanten
  4. Ondergaan je producten of diensten een verbetering

Wist je tot slot dat?

Nieuwe klanten aanwerven meer kost dan huidige klanten tevreden houden? 

De boodschap is dus om je klanten ten allen tijde tevreden te houden!