Prijsanalyse

Hoeveel is een doelgroep bereid te betalen voor jouw product of dienst?

Dat onderzoeken we tijdens een prijsanalyse. We gaan na welke prijszetting voor de doelgroep voldoet en vanaf welke prijs ze zouden overstappen naar concurrenten.

Een prijsanalyse wordt ook ingezet bij het vooronderzoek voor de invoering van een nieuw product of nieuwe dienst.

De prijsstelling is een onderwerp waar in een vroeg stadium van de productontwikkeling aandacht aan besteed moet worden.

Prijsanalyse kan ook deel uitmaken van een globaal onderzoek.

Prijsbeleving

Prijsbeleving staat voor de waarde die de klant hecht aan een product of dienst. Met andere woorden hoeveel de klant bereid is te betalen voor de waarde die jij als bedrijf aanbiedt.

Een uitstekende manier op deze prijsbeleving van een consument na te gaan is door hen een aantal prijzen van diensten of producten voor te leggen. Daarbij geven ze aan of ze het ‘duur’ of ‘goedkoop’ vinden.

Een andere gangbare manier is om producten of diensten te presenteren met een vermelde prijs. De consument kan een prijsschatting meegeven die ze zelf zouden betalen. Vervolgens haal je uit de feedback of de prijs te hoog of te laag is.

Laat goed marktonderzoek voor zich spreken en bepaal op die manier de optimale prijs voor je product of dienst. Je mag nog zo’n interessant product of dienst aanbieden, als de prijs niet klopt, zal het niet verkocht worden.

Nog steeds niet overtuigd om een prijsanalyse te doen?

Met een prijsanalyse…

  1. Bepaal je de ideale prijs voor je product of dienst
  1. Ontdek je hoeveel mensen bereid zijn  hiervoor te betalen

Wist je tot slot dat?

Als je product of dienst te goedkoop is, mensen de kwaliteit ervan in twijfel trekken. Van dure producten of diensten verwachten ze anderzijds dat de kwaliteit uitmuntend is.